mandag 13. oktober 2008

Jeg elsker bøker!


Må jo bare innrømme at EVA SEEBERG er en av mine yndlings forfattere! Jeg kom over en av hennes bøker på biblioteket for sikkert 20 år siden. Og ble helt "frelst". Etterpå leste jeg alle bøkene biblioteket hadde av henne. Men det var ikke lett å få tak i de, vurderte nesten å "glemme" å levere de tilbake..hehe. Men så kom jeg over et par stykker på noen Loppemarkeder, og et par på Fretex. I senere år har jeg fått tak i noen på Brukte bøker på nettet. Så nå har jeg klart å samle de fleste, ca 14 har jeg.

Eva Seeberg ble født i 1931 i Norge. Men har vel bodd mesteparten av livet i Sverige. Hun har skrevet en del manus til norske og svenske filmer på 50 tallet. Vi kjenner jo - "Hva var vel livet uten deg"

-3 dager inn i døden, er visst en av Sveriges mest solgte bøker...( leste det en plass...) Kritikerne beskriver den som en roman som aldri har vært skrevet før.. (?) Den følger en kvinne fra det øyeblikket hun dør utenfor sommerstugan på Øland og til hun har lært seg å fungere uten kroppen som redskap.

Alle bøkene hennes er romaner, bortsett fra Her og Nå og Evigheten(1995). Den er en bok som sier ja til både livet og døden og som påminner oss om at vi lever i miraklenes tid. Tanker om reinkarnasjon og om en usynlig virkelighet omkring oss...

2 kommentarer:

Petunia sa...

Jeg har aldri lest noe av Eva Seeberg, men kanskje jeg skulle.
er akkurat ferdeig med Anne Holt sin "1222! (ikke les den hvis du ikke liker å plage deg selv) og har begitt meg i gang med en Lundell bok... litt bedre den, ja.
Men det er alltid rom for å lese helt nye forfattere. (Ny for meg, da!)

Turid sa...

Spørs om du liker romaner da.. Jeg liker disse gamle bøkene jeg.
Har ikke lest den av Anne Holt, skal holde meg unna hihi..takk for tipset.
Men tenkte å blogge mer om bøker. Har flere favoritter jeg!
Ha en god natt! :)