onsdag 22. desember 2010

Litt julesnop!

Litt julesnop uten sukker;)



Marsipan:

180g. mandler males. Jeg puttet noen valnøtter oppi også;)
160g. fruktose males til melis i kjøkkenmaskinen.
eggehvite, mindre enn 1 egg.

I følge oppskriften skulle der vært 1/2ts. tragant, (bindemiddel.) Men gadd ikke gå på apoteket bare for det;) Hihi:) Og de henger sammen! Men er kanskje ikke seig som de da hadde blitt...

Smeltet en sukkerfri sjokolade i mikroen og dyppet de i:)

Kanskje litt "rare" mål på oppskriftene mine i dag, men de er laget av "rester", så da så:)))



Brente mandler:
Ok, de ble kanskje bittelitt brente, men har aldri gjort dette før:)))
Det flotte glasset malte barnebarnet til oss i fjor jul;)

200g. mandler
70g. fruktose

0,6dl vann

  1. Kok opp alt sammen.
  2. Når vannet er kokt inn krystalliserer det seg.
  3. Skru opp varmen og rør til det har smeltet og får passe farge.
  4. Tøm mandlene på papir og skill de med 2 gafler.
Spis med måte og husk å nyyyyte!





2 kommentarer:

Ramme Alvor sa...

No vart eg godtesjuk! :)
Eg vil ynskje deg og dine ei velsigna jolehelg frå oss her inne i Modalen og takke for kjekke kommentar på bloggen min i året som gjekk!

Klem!

Viola sa...

Det er mye jeg ikke har fått med meg her ser jeg.. jeg kommer tilbake en gang og leser videre nedover her.. :) Har kjøpt meg sjokoladesmelter (stearinlys under), så nå slipper jeg det ekle vannbadet, så jeg kommer tilbake og kanskje henter denne oppskriften! Herlig godt da, og uten sukker!! Det må prøves!! Vi er begge så enige i at sukker er usunt!

Klem igjen! :)