mandag 20. juni 2011

Kake til rekonvalisenten!

Gubben har vært på sykehus, og tatt en brokkoperasjon.
Men formen er stigende;) Og selvfølgelig sier han ikke neitakk til kake;)

Denne nydelige buketten fikk han fra snille kollegaer;)




Måtte bare prøve denne oppskriften!

Så jeg gikk i gang, og kaken tok vi med i kaffibesøk hos datteren. Der var mine foreldre også...så mange fikk smake;)
Absolutt brukbar...men altfor søt. Så på oppskriften her har jeg redusert litt på sukkermengden!

Marengssnitter:
Bunn:
100g marg uten melk
2ss fruktose
1 eggeplomme
2 1/2 dl speltmel

Form deigen til 2 lange pølser som du trykker flat.
Smør på appelsinmarmelade, eller annet sukkerfritt sylteøy;)
Stekes på 200grader i 15 min.

Marengs:
2 eggehviter stivpiskes.
Tilsett ca 1/2 dl fruktose(?)

Fordel eggehviten på lengdene.
Stekes på 150 grader i ca 15 min.

Skjæres i passende snitter;)
Velbekomme!

10 kommentarer:

Vores have sa...

Hej Turid.
God bedring til din mand, håber snart at han er "frisk" igen.
Skønne blomster - og dejligt brød.
Ha´en god mandag.
Knus Hanne Bente

Brit. (lille meg) sa...

Spennende kake! Ønsker din mann god bedring! Han må huske at han ikke må løfte eller bære noe tungt en stund nå. En av mine tanter tok det for hardt etter en brokkoperasjon, det var ikke bra.
Ha en fin uke!:)

Turid sa...

Takk, skal overbringe hilsener!
Han er sykemeldt 4 uker...og det blir nok lenge før han kan løfte noe;) Skal nok passe på at han er forsiktig;)

Anne-Berit sa...

Håper mannen kommer seg fort etter operasjonen.Fine blomster fra kolegene.
Skikkelig kaloribombe du har bakt,men sikkert kjempegod.
Ha en fin dag:)

Unknown sa...

Fint å få pusle rundt den som har vært syk og oppmuntre med noe godt. ;)

Mai Liss sa...

Hei og hå (O: Håper det går godt med gemalen...Han som får kake og allting (O: Den kaken så veldig god ut. Den skal jeg jammen bake. Kaker er bestandig godt..(O:God bedring til gemalen din. Du steller vel fint med han? (o: Ha en strålende kveld. Kos kos fra Mai Liss

http://www.ninasskatter.blogspot.no sa...

God bedring til mannen din.
Jeg har hatt brokk to ganger selv. Husker ikke så mye til det, var så liten da.Håper det går bra med han!
Tusen takk for fin kommentar på bloggen min.Setter veldig pris på det.
Klem

FO - 2 sa...

Håper at husbonden der kommer seg, dag for dag. Med slike vakre oppmuntringer som blomster er, tror jeg nok at det hjelper på. Nyt synet sammen, og god helg til dere begge! :)

Viola sa...

Må legge til at nå har jeg kost meg og oppdatert meg på innleggene dine under her, masse fint! :) Og for en herlig og spennende heading du har fått!! =)

Klem igjen! -blir aldri mange nok av dem ;)

Viola sa...

Og---- god bedring til din mann!